Hurtigruten M/S Midnatsol

Jeg ville reise til Trondheim fra Bergen men kunne velge fra flere måter å komme frem.  Jeg har hørt mye om Hurtigruten men det er ofte tenkte på som en dyr valg.  Jeg sammenlignet priser og tider fra tog, buss, og fly, men ingen var bedre enn opplevelsen jeg skulle få ombord den Hurtigrutenbåten til vintertilbud.

Vi skulle dra fra Bergen midnatt fredag og komme frem til Trondheim kl. 06:00 søndag.  Båten var kjempefin inne og jeg hadde min egen singel lugar som var behagelig.  Frokost var servert tidlig på lørdag og maten var god.  Jeg hadde ikke bestilt lunsj med billetten men vi hadde en 3,5 timersstopp i Ålesund der jeg kjøpte noe mat fra Kiwi butikken.  Min skolevenninne Eldbjørg vokste opp i Ålesund så jeg spurte henne om hva man kan gjøre med et par timer i Ålesund.  Hun anbefalte en tur opp til Fjellstua der man har utsikt over hele byen.  Det var ingen tull for utsikten var utrolig vakker!  Takk Eldbjørg : )

Tilbake ombord båten fant jeg noe å lese i biblioteket og etterpå gikk ned til 5. etasjen til middag.  Vi fikk skikkelig gourmet mat!  Måltidet begynte med “Klippfiskbolinhos” servert med tomatsalat og deretter kom hovedretten, “Livèche-kylling” med grønnsakrisotto, paprikasaus og linseragu.  Desserten ble “Lun eplekake” med vaniljeis.  Ikke så værst men det bør ikke være det når man betaler så mye for maten ombord (maten kostet nesten den sammen prisen som reisebilletten!)

Vi seilet opp kysten og ute på dekk var det nokså kaldt men utsiktene var kjempefine.  Siden det er lavsesongen var det ikke mange på båten.  Jeg hadde ikke pratet med mange men hørte stemmer fra Tyskland, Stor Brittania, USA, Australia, Sverige, og Norge.  Det var også noen fra Frankrike som var i lugaren på tvers gangen fra meg.  Midt på dagen på lørdag hadde vi nok grov sjø at denne dama fra Frankrike ble ordentlig sjøsyk.  Jeg hadde gått ut i gangen og hørte at de vaskedamene prøvde å kommunisere med den syke dama.  Hun kunne ikke engelsk i det hele tatt så jeg gjorde min beste å tolke hennes fransk til norsk og forklare til de vaskedamene at de må komme tilbake senere at hun er stadig syk!  Da alle var enige jeg gikk ute å ta noen bilder av den vakre kysten vi seilet ved siden av.

Da det ble mørkt om kvelden fikk vi rapport fra kapteinen at det var et svakt nordlys i himmelen mot vesten.  Jeg gikk ut i kulden å få se det svakeste nordlys jeg har sett i livet mitt mens flere turister pekte og kikket med begeistring.  Jeg lo og gikk tilbake inn til lugaren min og spilte gitar med smil.

Vi kom frem litt før seks tidlig på søndag og jeg våknet litt senere.  Jeg spiste frokost og snart etterpå fikk beskjed fra min god venn Øyvind at han var på vei til å hente meg.  Vi kjørte hjem til dem i Byåsen-delen av Trondheim der Jenny laget frokosten deres.  Soloppgangen stiget over bakkene og inn til leiligheten.  Det var godt å være tilbake i Trondheim, særlig med hyggelig selskap.